Forum www.nadchmurami.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Oficjalny raport RBTL ws. katastrofy B787 z dn. 14.10.2013.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nadchmurami.fora.pl Strona Główna -> Rada Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Pią 18:24, 18 Paź 2013    Temat postu: Oficjalny raport RBTL ws. katastrofy B787 z dn. 14.10.2013.

Witam serdecznie.

Oto oficjalny raport Rady Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego dotyczący katastrofy w Kanadzie Boeinga 787-9 SP-EEA linii PDAirways:

1.1
Dreamliner wystartował z krakowskiego lotniska Balice i o godzinie 20:00 polskiego czasu miał wylądować na nowojorskim lotnisku Newark. Na pokładzie znajdowało się 222 pasażerów i 14 członków załogi. W katastrofie zginęło 191 osób (w tym piloci i 9 stewardess) a przeżyło 45.

1.2
Po rozpoczęciu zniżania z samolotu zaczął wyciekać w wolnym tempie płyn hydrauliczny, co niedługo później zauważyli piloci. Po poinformowaniu wieży zadecydowano, że samolot zostanie skierowany do Nowej Szkocji na lotnisko Halifax.

1.3
Przez coraz mniej sprawny układ sterowania samolot długo latał nad oceanem aż zaczął podejście do lądowania. Około 4 kilometry od lotniska, niedaleko jeziora Soldier piloci spostrzegli że zniżają się za szybko i postanowili nieco podnieść samolot. Niestety ten prawie wcale nie zareagował na ruchy pilotów, co doprowadziło do uderzenia w brzeg jeziora, ok. 3 kilometry od progu pasa.



1.4
Samolot przełamał się na pół za skrzydłem i część jego tylnej części znalazła się z wodzie. Przednia część maszyny uderzyła w drzewa i po zatrzymaniu zapaliła się.

1.5
Służby ratunkowe przybyły bardzo szybko i ugasiły pożar. Akcja ratunkowa przebiegła bez zastrzeżeń.

2.1
Przyczyną katastrofy był wyciek płynu hydraulicznego, co w efekcie spowodowało minimalną reakcję na przyrządy.

2.2
Wyciek płynu spowodowany był nieprawidłowym serwisowaniem samolotu przez PDAirways.

2.3
Podczas ostatniego przeglądu Boeinga 787 SP-EEA przyrządy w skrzydle zostały sprawdzone, lecz wbrew zaleceniom Boeinga, firma nie zleciła pracownikom wymiany śrub mocujących.

2.4
Podczas startu śruby te się obluzowały i wypadły, co doprowadziło do spadnięcia podtrzymywanego okablowania i płynu hydraulicznego. Kable wraz w płynem zaczęły się ocierać o metalową część, przez co podczas zniżania przewody zostały przerwane i zaczął z nich wyciekał płyn, powodując w skutku prawie całkowitą utratę sterowania.

3.1
Winnym uznaje się linie lotnicze PDAirways, które nie zalecając się do instrukcji od firmy Boeing nie wymienił wszystkich śrub mocujących na nowe. RBTL nakłada karę na firmę PDAirways w wysokości 10 000 000 euro za niedopełnienie obowiązków.

3.2
Drugi samolot Boeing 787 SP-EEB linii PDAirways, który obecnie jest wyłączony z użytkowania z powodu awarii, musi natychmiast przejść wymianę śrub.

3.3 Przez niedopełnienie obowiązków pracowników PDAirways, katastrofa ta była tylko kwestią czasu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:20, 27 Paź 2013    Temat postu:

Dzień dobry. Prowadzę nieoficjalne śledztwo w sprawie przyczyn tej katastrofy.
Potrzebuję takich danych, jak:
* Czy silniki na pewno działały sprawnie do samego końca i czy zareagowały na komendę zmiany ciągu?
* Czy załoga zrzucała paliwo?
* Co mówili piloci od czasu awarii do katastrofy?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:23, 27 Paź 2013    Temat postu:

10aron07 napisał:
Dzień dobry. Prowadzę nieoficjalne śledztwo w sprawie przyczyn tej katastrofy.
Potrzebuję takich danych, jak:
* Czy silniki na pewno działały sprawnie do samego końca i czy zareagowały na komendę zmiany ciągu?
* Czy załoga zrzucała paliwo?
* Co mówili piloci od czasu awarii do katastrofy?


1* Tak, silniki były w pełni sprawne i zareagowały prawidłowo na zmianę ciągu.
2* Załoga nie zrzuciła paliwa.
3* Nie mogę dla nieoficjalnego śledztwa przekazać kilkudziesięciu minut nagrań.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:27, 27 Paź 2013    Temat postu:

Runway napisał:
1* Tak, silniki były w pełni sprawne i zareagowały prawidłowo na zmianę ciągu.
2* Załoga nie zrzuciła paliwa.
3* Nie mogę dla nieoficjalnego śledztwa przekazać kilkudziesięciu minut nagrań.


A czy to ma jakiś związek z katastrofą? Czy to nieistotny szczegół.
Według mnie to mogło mieć jakiś związek z katastrofą, bo cięższy samolot może trudniej się wznosić... 1. i 2. zasada dynamiki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:29, 27 Paź 2013    Temat postu:

Nie jest to nieistotne, jednakże załoga nie mogła przewidzieć, jak długo będą jeszcze lecieć. A zrzucenie paliwa mogło potencjalnie doprowadzić do zatrzymania się silników.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:30, 27 Paź 2013    Temat postu:

Mhm, i tak źle i tak niedobrze.

A ile mieli paliwa w chwili katastrofy, jeżeli można wiedzieć? Dużo, czy raczej już mało?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:32, 27 Paź 2013    Temat postu:

Była to wystarczająca ilość, która umożliwiała jeszcze kilkukrotne ewentualne ponowne podejście.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:34, 27 Paź 2013    Temat postu:

A gdyby zrzucono ~50% z tego, co zostało, to byłaby szansa na awaryjne lądowanie?

Czy piloci jeszcze przed uderzeniem w ziemię próbowali sterować silnikami tak jak w np. United 232?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:37, 27 Paź 2013    Temat postu:

Gdyby zrzucono ok. 50% posiadanego paliwa w chwili katastrofy, zdołali by bezpiecznie wylądować, lecz proszę pamiętać, że do chwili przed katastrofą załoga była przekonana, że uda się jej wylądować, ewentualnie zrobić kolejne podejście, na co musiało wystarczyć paliwa.

Nie było potrzeby sterowania ciągiem silników, ponieważ stery kierunku poziomego działały wystarczająco.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:40, 27 Paź 2013    Temat postu:

To czemu samolot nie zareagował. O! Kolejne pytanie: Ile % hydrauliki pozostało w chwili próby wznoszenia na kilka sekund przed kolizją z ziemią?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez 1SnajpeR7 dnia Nie 22:40, 27 Paź 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:43, 27 Paź 2013    Temat postu:

Samolot nie zareagował na chęć podniesienia maszyny, nie skrętu. Nie ma teraz dokładnych danych ile pozostało na kilka sekund przed uderzeniem, lecz jeżeli ster pionowy w ogóle nie zadziałał, to prawdopodobnie było to prawie nic.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:45, 27 Paź 2013    Temat postu:

Czyli wszystko jasne. Ale czy przypadkiem zwiększenie ciągu silników nie powinno wystarczyć do uniesienia maszyny?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Nie 22:57, 27 Paź 2013    Temat postu:

16 sekund przed katastrofą załoga spostrzegła, że opadają z bardzo dużą prędkością.
14 sekund przed, załoga chciała podnieść dziób, przybliżając wolanty do siebie.
8 sekund przed kapitan informuje, że stery nie działają
7 sekund przed, załoga daje pełną moc do silników
1 sekundę przed maszyna zaczyna się unosić


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1SnajpeR7
Business Class
Business Class



Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gentleman

PostWysłany: Pon 22:03, 28 Paź 2013    Temat postu:

A jeszcze jedno, małe pytanko: załoga sama skapnęła się, że zniża za szybko, czy alarm ją o tym poinformował?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Runway
Kapitan
Kapitan



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 1353
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków
Płeć: Gentleman

PostWysłany: Pon 22:58, 28 Paź 2013    Temat postu:

Załoga sama.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nadchmurami.fora.pl Strona Główna -> Rada Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin